Detailide puhastamine roostest elektrolüüsi abil

õpetused, nipid, kogemused, küsimused, vastused, probleemid, lahendused

kõik, mis pole konkreetselt mudeli kohta käivad teemad

Moderaator: ingmar

Vasta
Kasutaja avatar
Mart
"know-how"
"know-how"
Postitusi: 334
Liitunud: E Dets 08, 2003 12:44 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Detailide puhastamine roostest elektrolüüsi abil

Postitus Postitas Mart »

Olen seda meetodit juba mõned kuud enamvähem edukalt katsetanud ja kuna Ingmar arvas, et teema võiks ka laiemat huvi pakkuda, siis otsustasin oma kogemused kirja panna.
Elektrolüüs seisneb teatavasti selles, et elektrit juhtivas lahuses (elektrolüüdis) toimub alalisvoolu mõjul kaks protsessi - anoodil oksüdeerumine ning katoodil redutseerumine. Rooste eemaldamiseks saab seda rakendada nii, et kui katoodiks panna oksüdeerunud (roostes) rauatükk, siis roostekorba õhukeses metallilähedases kihis muutub oksiid tagasi puhtaks rauaks, mis, jäädes pulbrilisel kujul metalli ja ülejäänud roosteläraka vahele, muudab roostekihi pehmeks ja pinnalt kergesti eralduvaks.
Elektrolüüdina kasutatakse enamasti pesusooda (Na2CO3 - mitte ajada segi NaHCO3 ehk söögisoodaga) lahjat lahust. 1-2 supilusikatäit ämbritäie vee kohta peaks piisama. Alalisvoolu allikaga on muidugi keerulisem lugu. Parema puudumisel käib ka tavaline akulaadija, kuid parem oleks siiski selline toiteplokk, millel saab pinget suuremates piirides reguleerida. Minul on seni tööpinged jäänud vahemikku 1-10V ja voolutugevused 0,5-3A. Meeles tuleb pidada, et puhastatav detail ühendatakse miinus- ja anood plussklemmiga.
Ka anoodiga tuleb natuke vaeva näha - probleem on selles, et elektrolüüs toimub kõige paremini "otsenähtavuse" tingimustes, seega peab anood puhastatavat detaili igast küljest ümbritsema. Seda võib lahendada näiteks vanni seintele paigutatud pleki või varrastena. Elektrolüüsi mõjul anood hävib aegamööda ja tuleb mingi aja pärast asendada. Anoodi materjaliks sobib (protsessi mõttes) nii tavaline kui ka roostevaba teras, kuid roostevaba ei soovitata sellepärast, et seal oksüdeerumise käigus lisaks raua oksiidile tekkiv kroomi oksiid on mürgine.
Allpool on paar pilti velgede puhastamisest - algseis, protsess ise ja lõpptulemus.

Pilt

Pilt

Pilt

Nagu igal asjal, on siingi omad plussid ja miinused. Niisiis eelised:
- suhteliselt lihtne ja odav (eeldusel, et vooluallikas on olemas). Pole vaja spetsiaalseid kemikaale, kuna töö teeb ära elektrivool.
- meetod on selektiivne ja mittedestruktiivne, kuna protsess toimub ainult roostekolletes - kahjustamata pinnale jääb näiteks ka värv peale (võrdluseks liivaprits, mis lõhub ühtviisi nii kahjustatud kui ka tervet pinda). Elektrolüüsiga puhastamist kasutatakse muuseas ka arheoloogiliste raudesemete konserveerimisel.
- suhteliselt kultuurne meetod, kuna protsessi käigus ei teki müra, tolmu, vibratsiooni ega paha haisu.

Puudused:
- puhastatavate detailide mõõtmed on piiratud, kuna neid peab saama (kasvõi mitmes osas) elektrolüüdilahusesse uputada.
- elektrolüüs ise ei puhasta pinda, kuna ta võtab rooste ainult lahti, mitte aga maha. Pildil oleva velje puhastamine toimus ikkagi käsitsi panniküürimisvahendite (traathari, nuustik, pasta) abil ja võttis tubli tunni aega (survepesu oleks ilmselt kiirem ja tõhusam olnud) .
- meetod ei ole väga kiire, elektrolüüsi kestuseks võib tavaliselt arvestada umbes ööpäeva. Mõnikord võib puhastamise käigus selguda, et kogu rooste ei tule veel lahti ja siis tuleb ese vanni teisele ringile saata.
- keerulise kujuga detailide sisemistes uuretes võib rooste alles jääda.

Nii näeb välja roostest puhastatud detail. Krobelised ja poorsed piirkonnad on endised roostekolded.
Pilt

Siin pildil on elektrolüüsi vann pärast velgede puhastamise aktsiooni. Vanni põhjas on paks kiht rooste-muda, rämedalt roostes sõrestik on anood.
Pilt

Kes teema vastu sügavam huvi, toksigu googlisse "electrolytical rust removal"
Viimati muutis Mart, T Okt 06, 2009 11:13 am, muudetud 3 korda kokku.
Tõeline auto sõidab ilma veeta!
Teet
paranemislootuseta
paranemislootuseta
Postitusi: 749
Liitunud: R Juun 09, 2006 7:43 pm
Asukoht: Jälgimäe, Saku vald

Re: Detailide puhastamine roostest elektrolüüsi abil

Postitus Postitas Teet »

omik,

ja aitümm asjaliku ülevaate eest!
loodan, et Sa ei pahanda - viitasin Su tegemisele automoto-foorumi galvaanilise roosteemalduse teemas.

jõudu,
Teet
alias 13piisab
'66 liikvel ja '65 jätkuvalt "keretööde järgsel komplekteerimisel"
Matuke
asjapulk
asjapulk
Postitusi: 2
Liitunud: N Sept 09, 2010 11:14 pm

Re: Detailide puhastamine roostest elektrolüüsi abil

Postitus Postitas Matuke »

Tegelikult annab sama tulemuse ju ka roostemuunduri kasutamine. Peab teinekord samuti kaks korda töötlema ainega aga funkab :wink:
Vasta