Mootori poolitamine ja kaal

õpetused, nipid, kogemused, küsimused, vastused, probleemid, lahendused

kõik, mis pole konkreetselt mudeli kohta käivad teemad

Moderaator: ingmar

Vasta
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Mootori poolitamine ja kaal

Postitus Postitas Etsike »

Niisiis on vaja mootorit ülikerglennukile (AffordaPlane), võimsust tarvis ca 35-40hj, lennuvahendile kohaselt peaks see olema õhkjahutusega ja võimalikult kerge. Sellel lennukil on teiste ehitajate poolt kasutatud poolitatud põrnika mootorit (half-VW). Kui keeruline saaks olema mootori poolitamine, et kas sellega on mõtet vaeva näha või hankida mõni muu mootor? Ega lennukimootoril pole igasugu muud pudi-padi vaja, propeller läheb otse väntvõlli otsa ja hooratast vahel olema vast ei pea.

Mõningaid pilte sellisest mootorist:
http://members.tripod.com/myultralightpics/id26.htm
http://www.betterhalfvw.com/engine.htm
Nagu mulle arusaam jääb siis mootoriplokilt on 2 silindrit lihtsalt eemaldatud. Ise pole ma VW mootoriga kokku puutunud. Ehk kommenteeriksite sellist tegevust väheke.

Muidu lugesin veel, et magneesiumist karter on 1/3 võrra alumiiniumist kergem ja kolvid on alumiiniumist ja kokku tuleb siis 35hj mootori kohta mis kaalub 40kg. Aga paljukest need alumiinium ja magneesium osad maksma võivad minna?
Viimati muutis Etsike, R Veebr 09, 2007 11:23 pm, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Mart
"know-how"
"know-how"
Postitusi: 334
Liitunud: E Dets 08, 2003 12:44 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Mart »

Päris naljakas aretis. Kaks silindrit jah lihtsalt ära jäetud ja silindripead pooleks saetud. Peade juures on ilmselt vaja alumiiniumit keevitada, et sisselaset kuidagi vormistada ja saada klapikambri kaanega liitepind.
Mootoriplokk ongi magneesiumisulamist ja kolvid alumiiniumist, seal pole vaja midagi välja mõelda.
Täiskomplektsuses mootor kaalub umbes 100 kg. Kui sealt jahutussüsteem, genekas, hooratas ja 2 silindrit ära jätta, siis võib 40 kg kanti olla küll. Panin tähele, et ka õliradikat polnud, aga kui kogu mootoriplokk on propelleri õhujoas, siis äkki jahutab ka niisama ära.
Iseasi, mille poolest on tulemus parem näiteks mõnest bmw mootorrattamootorist.
Tõeline auto sõidab ilma veeta!
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Postitus Postitas Etsike »

Tänud Mart.

Hind ja varuosade saadavus kindlasti BMW mootorratta mootori kasuks ei räägi.
Muidu osadel on veel pool mootoriplokist kah maha saetud ja sinna lihtsalt kaan ette pandud.
Sedamoodi: http://www.vermilyea.com/Images/Engine/casecut3.jpg
Kasutaja avatar
bill
paranemislootuseta
paranemislootuseta
Postitusi: 606
Liitunud: N Veebr 05, 2004 6:46 pm
Asukoht: TÜRI
Kontakt:

Postitus Postitas bill »

Tänapäeval on ka kaasaegsed tuletõrjepumbad asendatud põrnika mootori asemel BMW mootorratta mootoriga .On väga töö ja lollikindlad. Tasub täitsa kaaluda.Keegi äitah eest vaevalt sellise töö põrnika mootoriga ette võtab ja kui võtabki,peab see mees ka ise suur fanaatik olema.Iseasi on seegi,et ega neid vw õhkjahutusega mootoreidki eriti kusagil vedele,millest ehitada. Aga kui plaanis on ikkagi VW kasutada ,oleme kindlasti nõus töökäike jälgima ja takka kiitma :D
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Postitus Postitas Etsike »

Muuseas mainin sellise asja ära, et VW mootor liigutab isegi 155 mm haubitsat FH-70 A1. Ise olen kõrvalt vaadanud sellega opereerimist. Mootor käitab õlipumpa ja selle taga on kõik ülejäänud liikuvad mehhanismid, silindrite abil pakitakse see tarnspordiasendist laskeasendisse ja vastupidi, kokku võtab see aega paar minutit. Selle mootori jõul on see võimeline ka paarkümmend kilomeetrit tunnis kiirusega liikuma, juhi jaoks on väikene istekoht kus rooli asemel on kang vasakule-paremale keeramiseks ja paar pedaali.

http://www.mil.ee/index.php?menu=varustus&sisu=155mm
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Postitus Postitas Etsike »

Olen nüüd päris kõvasti uurinud palju kahest silindrist välja võtta annab ja kuidas.
Meerikamaal tegelevad päris mitmed firmad selle ümberehitamisega.
Mul on vaja kuskil 35-40hj, et võimsust tublisti oleks aga minimaalselt miski 25hj. Ise tahaks ikka 35hj juurde umbes.

Üks variant:
37 HP 2 Cylinder VW Engine (olemas on ka 45hj isend veel suurema töömahuga)
92mm läbimõõt X 78mm kolvikäik
1037cc töömaht
38kg kaalu

Nagu ma aru saan siis toorikuks tuleks ilmselt võtta 2.0 bussimootor millel kirjade järgi on 70 hobujõudu. Kuid kas selle mootor standartne kolvikäik on 78mm ja silindri läbimõõt 92mm või on miskit muud?

Sellist heas korras mootorit on ilmselt rumal tahta aga paljukest võiks maksta üks rahuldavas korras isend ja kust sellist hankida, päris kaugelt ei tahaks tooma hakata?

Toitesüsteem olen ka kahesuguseid näinud, mõlemaid suht ühepalju, ehk siis üks või kaks karburaatorit. Ühte oleks parem häälestada aga ehitamist oleks rohkem ja kui selle ühega midagi juhtub siis mootor seisab. Kui aga panna kummalegi silindrile oma siis häälestamine oleks tülikam aga ehitamine kergem ja töökindlus suurem sest mootor töötab siis vea korral veel hädapäraselt edasi. Üldse tuleks vist kõike võimalikku dubleerida. Selline idee torkas kah pähe, et panna kaks karburaatorit mis mõlemad toidavad mõlemat silindrit, aga sellist lahendust pole ma praktikas näinud.

Süütesüsteemi dubleerimine kah paha ei teeks, enamasti seda küll dubleeritud pole aga mõned on lasknud puurida teisele küünlale kah augu. Tehniliselt keeruline aga tehtav, pole ise pead käes hoidnud ja oma silmaga uurinud.

Väljalaskeks pole vast mõtet midagi keerulist aretada, lühikesed allapoole suunatud toruotsad ja kõik.

Lennuki enda ehitus on mootoriga võrreldes lihtne nagu lumme kusta, võimalik, et tegu on lihtsaima ehitusega lennukiga mida iseehitaja teha saab.
Kasutaja avatar
ingmar
Über-Vaataja
Über-Vaataja
Postitusi: 2380
Liitunud: E Dets 08, 2003 10:53 am
Asukoht: Liikva, Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas ingmar »

2.0 type4 (bussi) stroke on 71mm ja bore 94mm minu teada. samas - kui sa täpselt tead, mida vaja, ei pea sa just bussi mootorit võtma - sobib ka põrnika oma, kuhu vastavad asjad sisse-peale laod. ehk et otsingu ringi saab tiba suurendada.
Roosi
teadja-inime
teadja-inime
Postitusi: 48
Liitunud: N Veebr 12, 2004 1:45 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Roosi »

TOITESÜSTEEMIS MIKS MITTE KASUTADA PRITSUNGIT!
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Postitus Postitas Etsike »

Annab siis sellele mootoriplokile niisamalihtsalt hulka jämedamaid silindreid peale ajada ilma, et tuleks mootoriplokis olevaid avasid suuremaks puurida/treida?

Muidu see 71mm kolvikäiku ja 94mm läbimõõtu peaks just nii 35hj kätte andma mis oleks ideaalne.

Roosi äkki põhjendad seda pritsungiideed, niipalju kui mina neid mootoreid näinud olen siis ükski pole neist pritsungiga olnud.
Kasutaja avatar
ingmar
Über-Vaataja
Über-Vaataja
Postitusi: 2380
Liitunud: E Dets 08, 2003 10:53 am
Asukoht: Liikva, Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas ingmar »

põrnikal on ka pritsung peal olnud ja töötab väga hästi. viimased isendid tulidki minu arust ainult pritsega välja. aga jah, üks põhjusi, miks põrnikast sai (vist) 70nendate paiku üks levinuimaid drag-autosid, oli just see, et tema mootorit oli imelihtne mahult suurendada. pane suurem kolb-silinder, vaheta vänt - ja ongi olemas. jah - mingi hetk pead plokki puurima hakkama (tean et type1 ehk põrnika plokk vajab 94mm kolvi juures väikest puurimist), aga seda siis kui asi väga suureks läheb.
Kasutaja avatar
Mart
"know-how"
"know-how"
Postitusi: 334
Liitunud: E Dets 08, 2003 12:44 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Mart »

78 mm kolvikäik (originaal on 69 mm) eeldab spets-väntvõlli (nn. "stroker"), CSP kataloogis kõige odavam maksab 569â??. Jämedamad kolvid-silindrid on saadaval, samas poes 269â?? komplekt (4 tk, ei tea kas 2-kaupa müüvadki). Silindripeasid ja plokki peab suuremate silindrite jaoks igal juhul töötlema. See kõik käib Type 1 (põrnika) mootori kohta, Type 4 (bussi) mootori jaoks poleks ehk ülemõõdulisi spets-juppe vaja, aga see mootor on põrnika omast raskem (plokk on alumiiniumist mitte magneesiumist) ja ilmselt läheb kaal soovitust suuremaks.
Roosi pidas pritsungi all silmas ilmselt mõnda programmeeritavat universaalset pritse-süüte kontrollerit (VEMS, Megasquirt), mille abil saab mootori kindlasti väga hästi tööle, aga lennukimootori jaoks on seal jälle omad küsitavused.
Kokkuvõttes - selle pool-mootori idee peaks vist olema "korralik erivõimsus odava hinna eest", aga pole üldse kindel, kas see meie oludes sellisena töötab.
Tõeline auto sõidab ilma veeta!
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Postitus Postitas Etsike »

Nojaa, alumiinium on tõesti üle pooleteist korra magneesiumist raskem. Vähemasti annab mootoriplokist umbes kolmandik maha lõigata. Kuigi ma ei usu, et see kaal niivõrd probleemiks saaks, isegi originaal kolvikäigu ja silindritega bussimootor peaks asja ära ajama. Enne ei maksa vast
lisakulutusi tegema hakata kui on kindel, et jaksust ikka puudu jääb.

Muidu mõttetööd ja arvutamist tehes jõudsin järeldusele, et isegi 1,7 liitrine Type-4 peaks piisama. Arvutasin võimsuse ja kubatuuri suhteid välja, selgus, et mida suurem kubatuur seda kehvem suhe.

2.0 L & 70 hj
35,0 hj/liiter

1.8 L & 68 hj
37,7 hj/liiter

1.7 L & 66 hj
38,8 hj/liiter

Eks see VW mootor on oma töökindluse ja õhkjahutuse poolest ülikerglennukite hulgas ikka väga levinud üle maailma ja lennukeid projekteeritaksegi arvestades VW mootorit. Üks grupp lennukeid on 2 silindrise mootori jaoks, siis tuleb väike auk ja jätkub 4 silindriste VW-dega, edasi tulevad juba võimsamad ja kallimad lennukimootorid. Põhiliselt ongi kasutusel kallis Rotax või odav VW, muid mootorsaanide jms mootoreid on väga vähe kasutuses, mootorrattamootoreid pole üldse kohanud.

Muuseas on mulle buss üldse meeldima hakanud, selline sümpaatne liikur.
Kasutaja avatar
Indrek
Aktivist
Aktivist
Postitusi: 431
Liitunud: E Jaan 05, 2004 9:18 am
Asukoht: Kalamaja

Postitus Postitas Indrek »

mitte ainult lennukitele: Pilt
-The goal in Life's Journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out and shouting "holy shit what a ride!"
Kasutaja avatar
Mart
"know-how"
"know-how"
Postitusi: 334
Liitunud: E Dets 08, 2003 12:44 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Mart »

Kas mootor on juba leitud?
Mul kogunes oma mootori projekti jaoks mitu doonorit ja kui hästi järgi mõelda, siis üle jäänud juppidest peaks saama ühe teovõimelise 1800-se ploki kokku komplekteerida.
Tõeline auto sõidab ilma veeta!
Etsike
vaikne tüüp
vaikne tüüp
Postitusi: 9
Liitunud: R Veebr 09, 2007 3:48 pm

Postitus Postitas Etsike »

Mootoriga väga ei kiirusta, hetkel on kõik ootefaasis. Finants on olemas aga kohta ehitamiseks pole. Ehitustegevus vast algab alles suve lõpu või sügise paiku, sellest ajast kolin Tartusse elama ja otsin seal ehitusruumid. Aga selle pakkumise jätan meelde. Muidu mootor pole esimese järjekorra asi, muu tuleb ennem. Mootoriga hakkab tegelema vast siis kui asi kuju võtma hakkab, eks aeg näitab, sobilikud asjaolud on siis võib selle varem kah kohale tuua ja lihtsalt oma aega ootama jätta.
Vasta